• VVS arbejde du selv må lave

I Danmark har Sikkerhedsrådet fastsat områder, hvor der er krav om autorisation for at sikre både sundhed, miljø og sikkerhed. Ét af disse autorisationsområder er blandt andet VVS, hvor der ifølge lovgivningen er krav om autorisation til at udføre opgaver inden for vand, afløb og gas.

VVS-områder, hvor gør-det-selv er godkendt

Lovgivningen om autorisation til VVS er dog ikke gældende for hele området, da der stadig er nogle arbejdsopgaver, hvor der ikke er behov for en autoriseret VVS’er, og som du derfor selv må lave i stedet. Overordnet set er det typisk godkendt at udføre arbejdsopgaver, hvor der ikke er behov for en ny installation. Således er det kun muligt selv at udføre reparationer i badeværelset eller køkkenet fra objektet og indtil den faste vandinstallation. Du kan derfor eksempelvis udskifte vaske og vandhaner. Montering af toiletter samt opvaske- og vaskemaskiner er blandt andet også en mulighed.

Husk mulige konsekvenser ved gør-det-selv-projekter

I alle tilfælde skal du, der ikke er uddannet som autoriseret VVS’er, huske på, at der ofte er behov for ændringer af rør eller andre nye installationer, som kræver, at der alligevel kommer en autoriseret VVS’er ind over gør-det-selv-projektet. Gør-det-selv-arbejde inden for VVS-området er derfor en mulighed, men risikoen for vandskader stiger, hvis alt ikke er korrekt udført. I tilfælde af vandskader på grund af forkert udførte installationer dækker din forsikring heller ikke, hvis der er tale om installationer eller reparationer, som kun autoriserede VVS’ere må udføre. Husk derfor, at der altid er diverse risici forbundet ved gør-det-selv-projekter, og det er ikke altid det værd, da en vandskade er en dyr affære.

Slip for problemer med en autoriseret VVS’er

Du kan blive fri for problemer med VVS-arbejde, hvis du eksempelvis vælger at hyre en autoriseret fagperson i VVS fra Frederiksberg, som tilbyder sin service til nærområdet. Så slipper du for at navigere rundt i lovgivningen, så du ikke ender ud i en situation med vandskade, hvor forsikringen ikke dækker. Du kan derfor trygt overlade ansvaret til din kommende VVS’er, som har helt styr på den gældende lovgivning inden for VVS. Du vil på én og samme tid få udført de ønskede arbejdsopgaver lovligt samtidigt med, at kvaliteten på arbejdet er i top. Det er eksempelvis muligt at finde firmaer, som tilbyder garanti inden for VVS på Nørrebro eller hvor arbejdet er udført. Du kan således være sikker på, at din nye VVS’er udfører arbejdet til punkt og prikke, så du får et velfungerende badeværelse såvel som køkken. På den måde får du absolut noget for pengene, og du bør i stedet overveje, om dine gør-det-selv-projekter kan omhandle andet uden for varm, varme, afløb, gas og sanitet.

Valdemar Petersens eftf.
    Kong Georgs Vej 23